Varaus- ja kuljetusehdot

Sun Ferry Oy ei ole velvollinen korvaamaan luonnonolosuhteista, kuten odottamattomista säänvaihteluista, asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvaa haittaa tai kuluja. Sun Ferry Oy:llä on oikeus perua varaus, mikäli kyseessä on ylivoimainen este (Force majeure). Tällöin asiakkaalla on oikeus saada rahat kokonaisuudessaan takaisin. Sun Ferry Oy voi myös perua varauksen, jos varausta koskevia suorituksia ei makseta ajallaan.

Tilausristeilyn varaus- ja kuljetusehdot

1. Sun Ferry Oy:n varaus ja peruutusehdot

Sun Ferry Oy, jäljempänä laivojen operoija, noudattaa laivojen varaamisessa ja tehtyjen varausten peruutuksissa seuraavia ehtoja. Nämä ehdot tulevat kumpaakin osapuolta sitoviksi, kun asiakas vahvistaa varauksen kirjallisesti eräpäivään mennessä. Asiakkaan on peruttava varaus, jota hän ei aio käyttää.

Laivoilla tapahtuvat tarjoilut tilataan ja määritellään aina etukäteen, kuitenkin viimeistään 14 vrk ennen lähtöä. Laivan hinta ja ruokatarjoilut laskutetaan sen henkilömäärän mukaan, jonka asiakas on ilmoittanut 8 vrk ennen risteilyä. Juomat laskutetaan todellisen kulutuksen mukaan. Maksuvälineinä laivoilla hyväksymme myös yleisimmät pankki- ja luottokortit (Visa, Eurocard/Mastercard, Visa Electron, OK-ostokortti ja American Express). Oikeus hinnanmuutoksiin pidätetään.

Peruutuspäivä on se päivä, jona Sun Ferry Oy on saanut tiedon peruutuksesta. Jos asiakas osoittaa, että peruutus on lähetetty riittävän ajoissa ollakseen perillä tarkoitettuun aikaan, hyväksytään peruutus, vaikka se myöhästyisi tai ei tulisi lainkaan perille.
Mikäli asiakas peruu laivan vahvistetun varauksen 0–45 vrk ennen risteilyä, veloitetaan laivan sopimushinta. Yli 45 vrk ennen perutuista vahvistetuista varauksista ei peritä maksua. Mikäli asiakas peruu tilatut ruokapalvelut 0–7 vrk ennen tilaisuutta, laskutetaan 100 % kustannuslaskelman arvosta ja 8-14 vrk ennen tilaisuutta 50%.
Mikäli asiakas peruu Sun Ferry Oy:n yhteistyökumppaneilta tilaamia palveluita, noudatetaan kyseisten yhteistyökumppanien sopimusehtoja.

Matkustajien ja rahdin kuljetukseen sovelletaan kuljetusehtoja. Sun Ferry Oy:n vastuu on rajoitettu Suomen merilain mukaan.

  1. Rahdinottaja on Sun Ferry Oy. Kuljetussopimus on rahdinottajan ja matkustajan välillä.
  2. Matkustaja on velvollinen noudattamaan aluksen järjestys- ja turvamääräyksiä kuljetuksen aikana.
  3. Rahdinottaja vastaa henkilövahingosta, joka matkustajalle aiheutuu matkalla sattuneesta tapahtumasta, jos vahinko on aiheutunut rahdinottajan tai jonkun hänen vastuullaan toimivan virheestä tai laiminlyönnistä. Sama koskee matkatavaran häviämistä, sekä matkustajan myöhästymisestä aiheutuvaa vahinkoa.
  4. Matkustajan tulee näyttää toteen, että hänelle tai hänen matkatavaroilleen aiheutunut vahinko johtuu rahdinottajan tai hänen vastuullaan toimivien virheestä tai laiminlyönnistä.
  5. Rahdinottajan vastuu on Suomen merilain luku 15. 15§ mukaan rajoitettu yhtä matkustajaa kohden ja kaikki saman matkan aikana tapahtuneet vahingot yhteen laskien:
    175 000 SDR:n henkilövahingoista
    4 150 SDR:n matkustajan kuljetuksen viivästymisestä
    1 800 SDR:n, kun kyseessä on matkatavaran menetys, sitä kohtaava vahinko tai viivästyminen
    10 000 SDR:n ajoneuvoa kohden
    2 700 SDR:n, kun kyseessä on muun matkatavaran menetys, sitä kohtaava vahinko tai menetys.
    Rahdinottaja voi lisäksi vedota merilain 9 luku. § 5 mukaisiin vastuun kokonaisrajoitusmääriin. Matkustajan omavastuut:
    20 SDR matkatavara- ja viivästysvahingossa
    150 SDR ajoneuvovahingoissa
    Erityisellä nosto-oikeudella (Special Drawing Right) SDR tarkoitetaan Kanvainvälisen Valuuttarahaston määrittelemää yksikköä, jonka kurssi oli 4.10.2013 1 SDR = 1,1321 €.
  6. Rahdinottaja ei vastaa:
    henkilövahingosta tai käsimatkatavaroille aiheutuneesta vahingosta sekä viivästyksestä, joka on aiheutunut ennen kuin matkustaja on astunut tai käsimatkatavara on tuotu alukseen, tai matkustajan aluksesta poistumisen tai käsimatkatavaran aluksesta pois viemisen jälkeen.
    rahasta, arvopapereista eikä taide- tai arvoesineistä.
  7. Aluksen päällystöllä ja miehistöllä ja muilla, joista rahdinottaja vastaa, on myös oikeus yllä mainittuihin vastuunrajoituksiin ja vastuuvapauteen.
  8. Näiden ehtojen säätelemiä asioita koskevat kanteet on nostettava merioikeudessa siinä hovioikeuspiirissä, jossa rahdinottajalla on kotipaikkansa tai jossa hän pääasiallisesti harjoittaa liikettään.
  9. Muilta osiltaan sovelletaan Suomen merilain määräyksiä.

Mahdolliset reklamaatiot on aina tehtävä välittömästi henkilökunnalle tai miehistön jäsenelle.
Mikäli tämä ei ole mahdollista, asiaan ei saada tyydyttävää ratkaisua tai siihen liittyy korvausvaatimus, tulee reklamaatio lähettää kuukauden kuluessa tapahtumahetkestä sähköpostilla osoitteeseen sunlines@sunlines.fi. Sun Ferry Oy varaa reklamaatioiden käsittelyyn kuukauden käsittelyajan.

Sun Ferry Oy ei ole velvollinen korvaamaan luonnonolosuhteista, kuten odottamattomista säänvaihteluista, asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvaa haittaa tai kuluja. Sun Ferry Oy:llä on oikeus perua varaus, mikäli kyseessä on ylivoimainen este (Force majeure). Tällöin asiakkaalla on oikeus saada rahat kokonaisuudessaan takaisin. Sun Ferry Oy voi myös perua varauksen, jos varausta koskevia suorituksia ei makseta ajallaan.