Boknings- och transportvillkor

Sun Ferry Oy är inte skyldig att ersätta kunden för eventuella olägenheter eller utgifter på grund av naturliga förhållanden, såsom oväntade väderförändringar. Sun Ferry Oy har rätt att avboka bokningen om det föreligger force majeure. I detta fall har kunden rätt att få tillbaka pengarna i sin helhet. Sun Ferry Oy kan också avboka bokningen om betalningarna relaterade till bokningen inte betalas i tid.

Charterkryssning bokning och transportvillkor

1. Sun Ferry Oy:s boknings- och avbokningsvillkor

Sun Ferry Oy, nedan kallad operatören av fartygen, uppfyller följande villkor vid bokning av fartyg och avbokning av gjorda reservationer. Dessa villkor blir bindande för båda parter när kunden skriftligen bekräftar bokningen inom förfallodagen. Kunden måste avboka en reservation som han inte har för avsikt att använda.

Catering på fartyg är alltid beställd och definierad i förväg, dock senast 14 dagar före avgång. Priset på fartyget och måltider faktureras enligt det antal personer som kunden har angett 8 dagar före kryssningen. Drycker faktureras enligt faktisk konsumtion. Vi accepterar även de vanligaste bank- och kreditkorten (Visa, Eurocard/Mastercard, Visa Electron, OK köpkort och American Express) som betalningsmedel ombord. Rätten till prisändringar förbehålls.

Avbokningsdatumet är den dag då Sun Ferry Oy har fått information om avbokningen. Om kunden visar att avbeställningen har skickats i tillräckligt god tid för att komma fram till avsedd tid, accepteras avbeställningen, även om den är försenad eller inte kommer alls.
Om kunden avbokar den bekräftade bokningen av fartyget 0–45 dagar före kryssningen, debiteras fartygets kontraktspris. Bekräftade bokningar som avbokas mer än 45 dagar innan debiteras inte. Om kunden avbokar de beställda mattjänsterna 0-7 dagar före evenemanget faktureras 100 % av kostnadskalkylens värde och 8-14 dagar före evenemanget 50%.
Om kunden avbryter de tjänster som beställts från Sun Ferry Oy:s samarbetspartners kommer de aktuella partners avtalsvillkor att följas.

Transportvillkor gäller för transport av passagerare och gods. Sun Ferry Oy:s ansvar är begränsat enligt den finska sjölagen.

  1. Mottagare är Sun Ferry Oy. Transportavtalet är mellan mottagaren och passageraren.
  2. Passageraren är skyldig att följa fartygets ordnings- och säkerhetsföreskrifter under transporten.
  3. Mottagaren ansvarar för personskada som vållats passageraren till följd av ett tillbud som inträffat under resan, om skadan har orsakats av mottagarens eller någon som agerar på dennes ansvar fel eller försummelse. Detsamma gäller förlust av bagage, samt skada orsakad av att en passagerare kommit för sent.
  4. Passageraren måste bevisa att skadan som orsakats honom eller hans bagage beror på fel eller försummelse från transportören eller de som agerar på dennes ansvar.
  5. Enligt 15 kap. i den finska sjölagen är befraktarens ansvar begränsat per passagerare och alla skador som uppstått under samma resa läggs samman:
    175 000 SDR för personskador
    4 150 SDR för förseningen i passagerartransport
    1 800 SDR vid förlust, skada eller försening av bagage
    10 000 SDR per fordon
    2 700 SDR vid förlust, oavsiktlig skada eller förlust av annat bagage.
    Mottagaren kan även åberopa sjölagens 9 kap. till de totala ansvarsgränserna enligt 5 §. Självrisker för passagerare:
    20 SDR för bagage- och fördröjningsskador
    150 SDR i fordonsskada
    Den särskilda dragningsrätten SDR avser den enhet som definieras av Kanvainen Valutarahastos, vars växelkurs den 4 oktober 2013 var 1 SDR = 1,1321 €.
  6. Mottagaren svarar inte:
    för personskada eller skada på handbagage och för en försening som har inträffat innan passageraren har stigit ombord eller handbagaget förts ombord eller efter det att passageraren lämnat fartyget eller handbagaget avlägsnats från fartyget.
    pengar, värdepapper och inte konst eller värdesaker.
  7. Även fartygets befäl och besättning samt andra för vilka mottagaren ansvarar har rätt till ovan nämnda ansvarsbegränsningar och ansvarsfrihet.
  8. Talan i frågor som regleras av dessa villkor ska anhängiggöras vid sjörätten i det hovrättsdistrikt där Mottagaren har sin hemvist eller där den huvudsakligen bedriver sin verksamhet.
  9. I övrigt gäller bestämmelserna i den finska sjölagen.

Eventuella klagomål ska alltid göras omedelbart till personalen eller besättningsmedlemmen.
Om detta inte är möjligt, ärendet inte kan lösas på ett tillfredsställande sätt eller det finns krav på ersättning, ska klagomålet skickas inom en månad från händelsen med e-post till sunlines@sunlines.fi. Sun Ferry Oy avsätter en handläggningstid på en månad för att hantera klagomål.

Sun Ferry Oy är inte skyldig att ersätta kunden för eventuella olägenheter eller utgifter på grund av naturliga förhållanden, såsom oväntade väderförändringar. Sun Ferry Oy har rätt att avboka bokningen om det föreligger force majeure. I detta fall har kunden rätt att få tillbaka pengarna i sin helhet. Sun Ferry Oy kan också avboka bokningen om betalningarna relaterade till bokningen inte betalas i tid.